• Aplicación de un cuestionario para la evaluación de la fonología infantíl (C.E.F.I.) a una nuestra de niños chilenos
  • Questionnaire for the infant phonological evaluation: Chilean preschooler group aplication
Pilar Vivar Vivar, Hernán León Valdés

Resumen

En nuestro país existen escasas pruebas de articulación adecuadas para evaluar el rendimiento fonológico de los niños chilenos. Considerando lo anterior, en el siguiente estudio se evalúa el rendimiento fonológico infantil a través del “Cuestionario para la Evaluación Fonológica Infantil” (CEFI) de origen mexicano. La presente investigación pretende verificar la aplicabilidad de esta prueba en hablantes del dialecto español de la ciudad de Concepción,  contrastando la variable sociocultural.

Abstract

In our country, adequate tests to evaluate the phonological performance of Chilean children are in short supply. Considering the statement above, the following study evaluates the preschooler phonological performance through the “Questionnaire for the Infant Phonological Evaluation” originally from Mexico.

This present research intends to identify the viability of this test in speakers of Concepcion dialect Spanish through an experimental approach; to fulfill this goal, the sociocultural variable will be contrasted.

Palabras clave

lenguaje infantil, rendimiento fonológico, evaluación fonológica

keywords

infant language, phonological performance, phonological evaluation

Texto completo: PDF



DOI: 10.5354/0719-4692.2007.21378