• Pensamiento Reflexivo: Una aproximación inicial en el ámbito de la formación de Fonoaudiólogos
  • Reflexive thought: An initial approach for the training of students enrolled in speech and hearing sciences programmes
Luis Romero

Resumen

El presente trabajo reviste un esfuerzo particular por iniciar el tema del “pensamiento reflexivo en Fonoaudiólogos formadores de Fonoaudiólogos”. Se revisan los conceptos de “pensamiento reflexivo” y “práctica reflexiva” así como también marcos teóricos con un sistema de clasificación de niveles de reflexión de racionalidad técnica, práctica y crítica. Se propone además, la aplicación en el ámbito fonoaudiológico de un tipo de capacitación  de desarrollo de la práctica reflexiva.

Abstract

The present manuscript represents a specific effort on the commencement of “reflexive thought among speech pathologists who are involved in teaching students enrolled in Speech and Hearing Sciences Programmes ”The concepts of “reflexive thought” and “reflexive practice” as well as a literature review with a system of classification of levels of reflexion of technical, practical and critical rationality are addressed. Also, the utilization, within the field of speech and hearing sciences, of a type of training on the development of the reflexive practice is proponed.

Palabras clave

pensamiento reflexivo, practica reflexiva

keywords

reflexive thought, reflexive practice

Texto completo: PDF



DOI: 10.5354/0719-4692.2007.21373