Educating for sustainability through a curricular experimentation proposal in early childhood

Authors

Abstract

Educating for Sustainability in Early Childhood is a natural starting point for instilling ecological values and actions over time. One of the significant challenges in Early Childhood Education is creating pedagogical experiences that holistically integrate the three pillars of sustainability, particularly the economic pillar, which is often the least considered. Curriculum nuclearization is a professional tool that addresses socially relevant issues and engages participants in determining what, how, and why to educate. This study aims to develop a curriculum nuclearization exercise based on the Early Childhood Education Curriculum Framework to highlight the economic pillar and perform a pedagogical-curricular exercise that guides pedagogical teams in comprehensively addressing sustainability. The main findings indicate that the economic pillar in the Early Childhood Education Curriculum can be associated with the three existing domains and six learning areas, expressed in nine learning objectives. It is concluded that through nuclearization, curricular limitations are reduced, allowing for a transversal and contextual approach to sustainable practices with young children. Additionally, it fosters professional autonomy among pedagogical teams and empowers sustainable action in local communities.

Keywords:

education for sustainability, early childhood education, learning experience, curricular nuclearization

Author Biographies

Mariana Stephanie Rodríguez-Donoso, Universidad Metropolitana de Cienicas de la Educación

Psicopedagoga y Profesora General Básica. Máster en Psicología de la Educación y Doctoranda en Educación en Universidad de Chile. Su línea de investigación es la Educación para la Sostenibilidad en la Primera Infancia. Ha participado como profesional en Centro de Experimentación  Pedagógica de la UMCE (CENEPU) y como asistente de investigación de licitaciones del Programa Explora, asociadas a la iniciativa PIPE.

Catalina Andrea Quezada Ramírez, Universidad Metropolitana de Cienicas de la Educación

Educadora de Párvulos. Magíster en Educación con mención en Currículo y Comunidad Educativa de la Universidad de Chile. Actualmente, se encuentra trabajando en proyectos en la Universidad de Chile. Sus Líneas de investigación son el diseño y desarrollo curricular y las primeras infancias. Se ha desempeñado en el Centro de Experimentación Pedagógica de la UMCE (CENEPU).

Elize Annette Cárcamo-Solar, Universidad Metropolitana de Cienicas de la Educación

Profesora de Educación Básica. Magíster en Educación, y actualmente Doctoranda en Educación en Universidad de Chile. Se ha desempeñado como profesional del Centro de Experimentación Pedagógica de la UMCE y en el Proyecto Escuela-Centro Experimental Carén de la Universidad de Chile. Sus líneas de investigación son procesos de apropiación y diseño curricular con participación de la comunidad integrando saberes y experiencias.