i

The journal is open to receive papers throughout the year, except when there are calls for papers published on its Web page. Papers must be sent to the editor's email hcadenas@uchile.cl and not by registering on this page. It should be noted that due to the number of papers received, the evaluation of each paper can take between 4 and 8 months.

MAD also publishes articles in "Early View" version, which have been accepted for publication, peer-reviewed and corrected before the publication of the issue, allowing its readers to have quicker access to its contents. Each article has an online publication date and a DOI, allowing them to be cited as soon as they are published.

Please refer to the "Guidelines for the presentation and submission of papers".

Preventing Drug Abuse in the Chilean Educational System: SENDA and School

Authors

  • Patricio Espinosa Universidad Católica de Temuco

Abstract

This paper presents the results of a research regarding the preventive task in the educational system of the Service for the Prevention and Rehabilitation of Drug and Alcohol of Chile, SENDA. From a per­spective of social systems theory applied to the analysis of organizational systems, we characterize its intervention model analyzing the logics that underlie its operations. Our research concludes that, given the natures of both the SENDA program as schools, prevention of drug use would be articulated through mutual expectation disappointment, which invites us to think about intervention strategies posed SENDA in the educational system.

Keywords:

SENDA Chile, Organizational System, Drugs Prevention, Driven Model, Situated Knowledge

References

Arnold, M. (2003). Fundamentos del constructivismo sociopoiético. Cinta de Moebio, 18, 162- 173.

Arnold, M. (2005). La sociedad como sistema autopoiético: Fundamentos del programa sociopoiético. En F. Osorio, M. Arnold, S. González & E. Aguado (Eds.), La nueva teoría social en Hispanoamérica. Introducción a la teoría de sistemas constructivista (pp. 46-71). México D.F.: Universidad Autónoma del Estado de México.

Arnold, M. (2008). Las organizaciones desde la teoría de los sistemas sociopoiéticos. Cinta de Moebio, 32, 90-108.

Andersen N. Å. (2003a). The Undecidability of Decision. Autopoietic Organization Theory. Working Paper No. 12. Copenhagen. Copenhagen Bussines School.

Andersen N. Å. (2003b). Polyphonic Organisations. En T. Bakken & T. Hernes (Eds.), Autopoietic Organization Theory: Drawing on Niklas Luhmann's Social Systems Perspective (pp. 151-182). Copenhagen: Copenhagen Bussines School Press.

Corsi, G., Espósito, E. & Baraldi, C. (1996). Glosario sobre la teoría social de Niklas Luhmann. México D.F.: Anthropos, Universidad Iberoamericana, ITESO.

CONACE (2003). Estrategia Nacional sobre Drogas 2003-2008. Santiago de Chile: Ministerio del Interior, Gobierno de Chile.

CONACE (2005). Intervención psicosocial. Prevención selectiva del consumo de drogas para niños/as y adolescentes en vulnerabilidad social. Santiago de Chile: Ministerio del Interior, Gobierno de Chile.

CONACE (2007). Escuela sin drogas. Santiago de Chile: Ministerio del Interior, Gobierno de Chile.

CONACE (2008). Consumo y tráfico de drogas en establecimientos educacionales. Guía de apoyo para Directores, Equipos Directivos y representantes de Consejos Escolares. Santiago de Chile: Ministerio del Interior, Gobierno de Chile.

CONACE (2009). Modelo de intervención en sectores focalizados vulnerables al consumo y tráfico de drogas. Santiago de Chile: Ministerio del Interior, Gobierno de Chile.

CONACE (2011). Estrategia Nacional de Drogas y Alcohol 2011-2014. Santiago de Chile: Ministerio del Interior y Seguridad Pública. Gobierno de Chile.

CICAD (2010). Estrategia hemisférica de drogas, plan de acción 2011-2015. Organización de los Estados Americanos.

Gifre, M. & Moisés, E. (2012). Consideraciones educativas de la perspectiva de Urie Bronfenbrenner. Contextos educativos, 15, 79-92.

Izuzquiza, I. (2008). La sociedad sin hombres. Niklas Luhmann o la teoría como escándalo. Barcelona: Anthropos.

Luhmann, N. (1993). Deconstruction as Second-Order Observing. New Literary History, 24(4), 763-782.

Luhmann, N. (1997). Observaciones de la modernidad. Racionalidad y contingencia en la sociedad moderna. Barcelona: Paidós.

Luhmann, N. (2007). La sociedad de la sociedad. México D.F.: Herder, Universidad Iberoamericana.

López, M. (2009). El concepto de anomia de Durkheim y las aportaciones teóricas posteriores. Iberofórum, 8, 130-147.

Montenegro, M. (2001). Conocimientos, agentes y articulaciones: Una perspectiva situada a la intervención social. Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona.

Martínez, V. & Covarrubias, G. (1999). La prevención de drogas en la comunidad escolar. Revista de psicología de la Universidad de Chile, 8(1), 131-143.

Martens, V. (2006). The Distinctions within Organizations: Luhmann from a Cultural Perspective. Organization, 13(1), 83-108.

Nassehi, A. (2005). Organizations as Decision Machines: Niklas Luhmann's Theory of Organized Social Systems. The Sociological Review, 53(1), 178-191.

Observatorio Chileno de Drogas (2006). Informe anual de la situación de drogas en Chile. Santiago de Chile: Ministerio del Interior, Gobierno de Chile.

OPECH (2005). SIMCE: Balance crítico y proyecciones imprescindibles. Documento de trabajo nº 1. OPECH.

Pinilla, J. (2012). Think Tanks, saber experto y formación de agenda política en el Chile actual. Polis, 11(32), 119-140.

Redondo, J. (2005). El experimento chileno en educación: ¿Conduce a mayor equidad y calidad en la educación? Última Década, 22, 95-110.

Redondo, J. (2009). La educación chilena en una encrucijada histórica. Diversia, 1, 13-39.

Rodríguez, D. (2004). Gestión organizacional. Elementos para su estudio. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.

Rodríguez, D. & Arnold, M. (2007). Sociedad y teoría de sistemas. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

SENDA (2012). Noveno Estudio Nacional de Drogas en Población Escolar de Chile, 2011. Santiago de Chile: Ministerio del Interior y Seguridad Pública, Gobierno de Chile.

SENDA (2012b). A Tiempo: Una estrategia de detección precoz y trabajo preventivo del consumo de drogas y alcohol en adolescentes. Santiago de Chile: Ministerio del Interior y Seguridad Pública, Gobierno de Chile.

Silva, J. (2009) Enseñanza municipal y el declive de la educación modernizadora. Diversia, 1, 41-69.