i

The journal is open to receive papers throughout the year, except when there are calls for papers published on its Web page. Papers must be sent to the editor's email hcadenas@uchile.cl and not by registering on this page. It should be noted that due to the number of papers received, the evaluation of each paper can take between 4 and 8 months.

MAD also publishes articles in "Early View" version, which have been accepted for publication, peer-reviewed and corrected before the publication of the issue, allowing its readers to have quicker access to its contents. Each article has an online publication date and a DOI, allowing them to be cited as soon as they are published.

Please refer to the "Guidelines for the presentation and submission of papers".

The Contribution of the Biological, Psychic, and Social System to the Construction of Temporality in Children with HIV

Authors

  • Jessica Sánchez Universidad de Manizales

Abstract

On this article, temporality is understood as a psychological process which children with HIV build in a autopoietic way, with the contribution of three systems: the biological system, the psychic system and the social system. The epistemological bases of the systemic theory developed by Luhmann are taken, in the way it assumes that children with HIV are formed with those autopoietical systems and each one of them, in a structural mating, contributes to the building of his/her temporality model.

Keywords:

Biological system, Psychic system, Social system, Children with HIV, Temporality

References

Angelini, L., Zibordi, F., & Triulzi, F. (2000). Age-Dependent Neurologic Manifestations of HIV Infection in Childhood. Neurol Sci, 21, 135-142.

Arnold, M., Thumala, D., & Urquiza, A. (2010). Autopoiesis como material explosivo en la teoría social contemporánea. In: Memorias X Congreso de la Federación Española de Sociología. Pamplona: Universidad Pública de Navarra.

Bertalanffy, L. V. (1976). Teoría General de los Sistemas. México DF: Fondo de Cultura Económica.

CDC. (1994). Revised Classification System for Human Immunodeficiency Virus Infection in Children < 13 Years of Age. MMWR, 43(RR-12).

Corsi, G., Esposito, E., & Baraldi, C. (1996). Glosario sobre la teoría social de Niklas Luhmann. México DF: Universidad Iberoamericana, ITESO, Anthropos.

Czornyj, L. (2006). Encefalopatía en niños con infección por virus de inmunodeficiencia humana de transmisión vertical. Rev Neurol, 42(12), 743-753.

Galindo, J. (2007). Prólogo. In: N. Luhmann, La sociedad de la sociedad. México DF: Herder.

Jeeves, M. & Brown, W. (2009). Neurociencia, psicología y religión. Madrid: Verbo Divino.

Lovato, M., Caldwell, M., Ng, P., & Oxtoby, M. (1995). Encephalopathy in Children with Perinatally Acquired Human Inmunodeficiency Virus Infection. Pediatric Spectrum of Disease Clinical Consortium. Journal of Pediatric, 126(5Pt1), 710-715.

Luhmann, N. (1998). Sistemas Sociales. Lineamientos para una teoría general. Bogotá: Universidad Javeriana.

Luhmann, N. (2005). El arte de la sociedad. México DF: Universidad Iberoamericana, Herder .

Luhmann, N. (2005b). El derecho de la sociedad. México DF: Herder, Universidad Iberoamericana.

Luhmann, N. (2007). La sociedad de la sociedad. México DF: Herder, Universidad Iberoamericana.

Maturana, H., & Varela, F. (2007). El árbol del conocimiento. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Mintz, M. (1996). Neurological and Developmental Problems in Pediatric HIV Infection. The Journal of Nutrition, 126, 2663-2676.

Muñoz, T. (2005). Virus de inmunodeficiencia humana y complicaciones neurológicas (actualización). Revista de Pediatría Electrónica, 2(1), 62-69.

Raichle, M. (1999). Modern Prenology: Maps of Human Cortical Function. Ann NY Acad Sci 882, 107-118.

Reybet, C. (2009). Construyendo un objeto de investigación desde la antropología que articule: género, escuela y primera infancia. Aljaba, 13

Rodríguez, D. (2005). Invitación a la sociología de Niklas Luhmann. In: El derecho de la sociedad. México DF: Herder, Universidad Iberoamericana.

Sánchez, C. (2011). El currículo: un sistema/entorno auto/heterorreferente: una perspectiva para la formación de los Médicos Veterinarios Zootecnistas de la Universidad de Caldas (Tesis doctoral). Manizales: Universidad de Caldas.

Sánchez, J., Vasco, C. & Restrepo, F. (2017). La construcción de la temporalidad en niños y niñas con VIH. Manizales: Universidad de Manizales.

Tellechea, N. & Legido, A. (2003). Acquired Immunodeficiency Syndrome by Vertical Transmission: Neurological Disorders. Rev Neurol, 36(3), 255-263.

Uttal, W. (2001). The New Prenology: The Limits of Localizing Cognitive Processes in the Brain. Cambridge: MIT Press.

Uttal, W. (2002). Précis of the New Prenology: The Liits of Localizing Cognitive Processes in the Brain. Brain and mind, 221-228.

Vasco, C. (2000). El problema del tiempo. Medellín: Universidad Nacional de Colombia.

Vasco, C. (2014). La Teoría General de Procesos y Sistemas. In: Documentos de la Misión de Ciencia, Educacion y Desarrollo, tomo segundo. Bogotá: Ministerio de Educación.

Wachsler, J. & Golden, C. (2002). Neuropsychological Consequences of HIV in Children: A Review of the Current Literature. Clinical Psychological Review, 22, 441-462.