The bubble filter: What is the cost of digital personalization?

Authors

Abstract

During the nineties, it was widespread in academic circles and society the idea that the internet would become the means through which humanity would achieve true democratic intercommunication. However, just as the new century was inaugurated, the primal idealism was soon abandoned by a more skeptical vision, which denounced the possible emergence of a personal data market and the decline in cognitive democracy as a result of the automatic customization of content. In this sense, this essay seeks to revitalize the debate of negativity generated by non-regulation of search engines and social networks, particularly with regards to prior censorship and illicit trafficking in personal information.

Keywords:

Bubble filter, personal data, pre-censorship, personalization, data traffic

Author Biography

Fernando Bajaña Tovar, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil

Fernando Bajaña Tovar es abogado por la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil, Ecuador. Asesor en Corte Constitucional del Ecuador.

References

Abeliuk, René (1971). Las obligaciones. Santiago: Ediar.

Álvaro, Sandra (2018). «La esfera pública en la era de la hipermediación algorítmica, noticias falsas, desinformación y la mercantilización de la conducta». Hipertext, 17: 74-82. DOI: 10.31009/hipertext.net.2018.i17.07.

Boyd, Danah (2009). «Streams of content, limited attention: The flow of information through social media». Conferencia WEB 2.0 Expo, Nueva York, 17 de noviembre.

Cancela, Ekaitz (2019). Despertar del sueño tecnológico: Crónica sobre la derrota de la democracia frente al capital. Madrid: Akal.

Cobo, Ángel, Patricia Gómez, Daniel Pérez y Rocío Rocha (2005). PHP y MySQL: Tecnologías para el desarrollo de aplicaciones web. Madrid: Díaz de Santos.

Cubillos Vélez, Ángela (2017). «La explotación de los datos personales por los gigantes de internet». Estudios en Derecho de la Información, 3: 27-55. DOI: 10.22201/iij.25940082e.2017.3.10823.

De Bustos, Juan Carlos y Toñy Moreno Cano (2018). «Los señores de los datos: Google-Alphabet, Amazon, Facebook, Apple y Microsoft». Boletín de Recursos de Información, 53: 1-12.

Fuchs, Christian (2012). «The political economy of privacy on Facebook». Television & New Media, 13 (2): 139-159. DOI: 10.1177/1527476411415699.

Gillespie, Tarleton (2010). «The politics of “platforms”». New Media & Society, 12 (3): 347-364. DOI: 10.1177/1461444809342738.

Gillespie, Tarleton (2014). «The relevance of algorithms». En Tarleton Gillespie, Pablo J. Boczkowski y Kirsten A. Foot (editores), Media technologies (pp. 170-190). Cambridge: MIT Press.

Lovatón Palacios, David (2014). «El equilibrio interamericano entre pluralidad de información y concentración de medios». Derecho PUCP, 73: 131-153. DOI: 10.18800/derechopucp.201402.005.

Moreno Muñoz, Miguel (2018). «Virtualización del espacio público y concepto débil de privacidad: Lecciones del caso Facebook-Cambridge Analytica». Ensayos de Filosofía, 8.

Nyhan, Brendan y Jason Reifler (2010). «When corrections fail: The persistence of political misperceptions». Political Behavior, 32 (2): 303-330. DOI: 10.1007/s11109-010-9112-2.

Pariser, Eli (2017). El filtro burbuja: Cómo la red decide lo que leemos y lo que pensamos. Barcelona: Taurus.

Riera, Elba (2009). La democracia cognitiva: Una tarea pendiente. Buenos Aires: Comunidad de Pensamiento Complejo.

Rossi, Aníbal (2018). «¿Burbujas de filtro? Hacia una fenomenología algorítmica». Inmediaciones de la Comunicación, 13 (1): 263-281. DOI: 10.18861/ic.2018.13.1.2836.

Stroie, Iuliana Raluca (2016). «¿Es o no es Google Spain responsable del tratamiento de datos personales?». Revista CESCO de Derecho de Consumo, 17.

Tornero, Alberto (2018). Tech & Society: Un foro para pensar sobre el futuro de la sociedad tecnológica. Madrid: Fundación Telefónica.

Vercelli, Ariel (2018). «La (des)protección de los datos personales: Análisis del caso Facebook Inc. y Cambridge Analytica». Conferencia en XVIII Simposio Argentino de Informática y Derecho (SID), Buenos Aires, 3 al 7 de septiembre.

Villalobos, Valeria (2018). «Cambridge Analytica: De la interfaz al régimen». Revista de la Universidad de México, 5: 131-135.

Zuckerman, Ethan (2013). Rewire: Digital cosmopolitans in the age of connection. Nueva York: W. W. Norton & Company.