• Desplazamiento respecto de los saberes disciplinares de la Fonoaudiología
  • Displacements with respect to disciplinary knowledge of Speech, Language and Voice Therapist
Luis Romero

Resumen

Este artículo presenta una serie de propuestas acerca de lo que implica ser fonoaudiólogo/a. Se contextualiza en el marco del proceso de la innovación curricular propuesta por la Universidad de Chile para todas las Carreras, en particular las de la salud y entre ellas Fonoaudiología. Luego de esta contextualización, la idea es presentar un eje de análisis del (posible) saber disciplinar y los supuestos que están en la base de la formación de este profesional. Para ello se realiza un recuento histórico de la profesión. Se consideran las modificaciones contextuales y epistemológicas que sostendrían el saber disciplinar actual y que tendrían relación con el bienestar comunicativo de las personas. Cómo tal éste es un ejercicio inédito en Chile. En él, las personas se enfrentan al dilema de establecer cuál es el saber disciplinar de la profesión de fonoaudiólogo/a, de proponer la episteme de la fonoaudiología. Este enfoque cualitativo de final abierto, no se ha utilizado en estudios anteriores.

Abstract

This article presents a series of proposals about what it actually means to be a speech pathologist. The theoretical framework that underlies these proposals is based on the curricular innovation process that the careers at the University of Chile are undergoing, especially for those in the health area, including Speech Therapy. The analysis is done on the basis of two main issues: a definition of disciplinary knowledge and the assumptions that underlie the training of professionals pursuing the degree of speech therapists. The article provides a historical account of the development of speech therapy, including the contextual and epistemological changes that may have given rise to the current status and knowledge of this discipline, which are related to the communicative welfare of people. As such, this paper provides new insights into the understanding of the relationships that this discipline may establish in the Chilean context. Thus, professionals are faced up with the dilemma of defining what the key tenets of the disciplinary knowledge of the speech-language pathologist are, and to propose the episteme of speech therapy. This qualitative open ended approach has not been used in previous studies.

Palabras clave

saber disciplinar, fonoaudiología.

keywords

disciplinary knowledge, speech-language pathologist

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DOI: 10.5354/0719-4692.2012.24520