The relationship between figurative language comprehension and academic achievement in primary school students | Revista Chilena de Fonoaudiología
i

The Revista Chilena de Fonoaudiología and the Chilean Society of Speech-Language Pathology announce the call for papers for the Special Issue 2027 “Technology and Innovation in Speech-Language Pathology”.
Manuscripts must be submitted through the platform and clearly indicate that they are intended for this special issue. See the full call here.

 

As of May 22, 2024, authors of articles accepted for publication in the regular issue must pay a translation fee, intended exclusively to cover the costs of the journal’s official translation service. More information HERE.

 

The Revista Chilena de Fonoaudiología accepts manuscript submissions year-round and publishes on a continuous basis.

The relationship between figurative language comprehension and academic achievement in primary school students

Authors

  • Juana Barrera
Download

Abstract

El proposito del presente trabajo es conocer la relacion que existe entre la comprension del lenguaje figurado y el desempeiio escolar en ninos de 4°, 6° y 8° ano de educacion general basica. Para ello, se sometio a los ninos a tareas de comprension de modismos y refranes. Es decir, expresiones de significado no literal. Los resultados indican que existen diferencias de rendimiento por curso, tanto en modismos como en refranes evidenciando que a medida que se avanza en escolaridad mejora e1 enfrentamiento con este tipo de tarea metalinguistica. Se establece ademas, que en los tres cursos considerados en esta investigacion existe relacion entre e1 rendimiento en tareas de comprension de lenguaje figurado y el rendimiento escolar en diversas asignaturas. Se discute en relacion a estos resultados y su implicancia para e1 trabajo escolar.

Keywords:

Figurative language , metalinguistic abilities , academic achievement at school